Leren programmeren met Lego Mindstorms

De LEGO robots worden geprogrammeerd met behulp van een grafische programmeertaal. Je bouwt een programma door blokken aan elkaar te schuiven – te koppelen. Niet alle docenten hebben voldoende kennis van programmeren in het algemeen. Lego heeft samen met National Instruments de drempel flink verlaagd, waardoor ook de digibeten het kunnen leren.

Meer kennis van programmeren

De docenteninstructie wordt gegeven om (1) docenten meer kennis van programmeren te geven en (2) om de leerlingen goed te kunnen voorbereiden op de wedstrijd op het Heuvelrug Robot Event. Het omgaan met de LEGO Mindstorms interface, de basisrobot en enkele basis principes van programmeren worden tijdens deze sessie uit de doeken gedaan.

Uit de voorgaande jaren hebben we gezien dat acties achter elkaar programmeren goed gaat en ook docenten dit direct snappen en kunnen overdragen. Bijvoorbeeld: Rij 10 omwentelingen recht uit met motor 1 en 2, laat daarna een licht branden, maak daarna een geluid, start 10 seconden motor 3 en rij weer 10 omwentelingen terug.

Maar bij een robot programmeren hoort ook het gebruiken van de sensoren en om handelingen te doen. Bijvoorbeeld: Ik laat mijn motoren oneindig veel omwentelingen draaien zolang de sensor niet ingedrukt is. Is de sensor wel ingedrukt dan stop ik en start ik een ander proces.

De “loop” en de “if, then, else” -vraag maken dan vrijwel alles mogelijk. Dit moet je enkele keren hebben gedaan om de lijnvolger te kunnen maken of een route door een complexe omgeving te vinden. Voor een succesvolle wedstrijd zal dit nodig zijn.

Details

  • Voor wie: Docenten, RT-ers van de groepen 6-8, de plusgroepen en vo
  • Wanneer: Woensdag 14 februari 2018
  • Tijdstip: 15:00 – 17:00 uur
  • Locatie: CBS Regenboog Amerongen (Pr. Beatrixlaan 34)
  • Kosten: Geen

Inhoud van de docenteninstructie

  • 15:00: inleiding – met koffie en thee – en kennimaking met de robot en de besturingssoftware.
  • 15:15: starten met de opdracht – het programmeren van de robot
  • 16:00: hoe start je hiermee met de leerlingen?
  • 16:15: vervolg opdrachten met de robot.
  • 16:45: uitleg van de wedstrijd en aangeven wat de beste voorbereiding is.

De basisrobots zijn al voor u in elkaar gezet.

Inschrijven